وقتی به کودکی استثنایی گفته می شود بدین معناست که کودک از نظر هوشی و جسمی و روانی و اجتماعی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت باشد و نتواند بنحو مطلوب حداکثر استفاده از برنامه های آموزش و پرورش عادی ببرد .

در اینگونه کودکان واکنشها ، ویژگیهای خاص دارد بدلیل اینکه کودک رشد فکری کامل ندارد و بدلیل اینکه نمی تواند بر رفتارهای خود کنترل داشته باشد و یا اگر عمل خلافی از او سر زد احساس گناه و تقصیر کند ، چون از نظر شخصیتی نارس و نابالغ است ، ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای است .

بطور کلی این کودکان را باید از سه نظر مورد مطالعه قرار داد :

·        آنهایی که از بدو تولد به علت ناراحتیهای ارثی و اختلالات مادرزادی بیماری مشخصی دارند مانند منگولها ، هیدروسفالی و

·        کسانی که از ابتدا با وسایل تشخیصی می توان به بیماری آنها پی بردمانند : اختلالات غدد مترشحه داخلی ، دررفتگی مادرزادی لگن و.

·        افرادی که نقص عضو و بیماری آنها در طول رشد مشخص می شودمانند : فج مغزی ، غقب ماندگی ذهنی ، ضایعات و آسیبهای مغزی مختصر که باعث اختلال در خواندن ، نوشتن و .کودک می شود

کودکان استثنایی به دلیل اینکه نسبت به همسالان خود در اقلیت قرار دارند نیاز به حمایت‌ های خاص دارند.بدون این حمایت‌ ها قادر به برآوردن و تامین نیازهای خویش و بهره‌ گیری از مواهب جامعه نیستند
لذا نیاز به توجه ویژه و مراقبت‌ های خاص چه در خانه و چه در اجتماع دارند.

کلی ترین طبقه بندی ، که مورد قبول اکثریت متخصصان می باشد عبارت است از تقسیم این افراد به سه دسته بزرگ :

1.     کودکان و نوجوانان که به علت اختلافات هوشی و فعالیتهای ذهنی از کودکان عادی متمایزنددر این دسته کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی و افراد تیز هوش قرار دارند .

2.     کودکان و نوجوانانی که به علت اختلالات و ضایعات مغزی یا اختلالات عملی مبتلا به اختلالات رفتاری هستنددر این دسته کودکان و نوجوانان ناسازگار یا دشوار قرار دارند

3.     کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات و نقایص حسی و حرکتی و اختلالات عملی رشد ، در این دسته نابینایان و همچنین مبتلایان به اختلالات تکلمی ، اختلالات کنترل استنکترها و ناتوانیهای حرکتی قرار دارند .

گروه اول ، بعضی از افراد مبتلا به نارسائی رشد قوای ذهنی و کمبود فعالیتهای ذهنی هستند لذا نمی توانند در شرایط عادی با محیط خانوادگی ، تحصیلی ، اجتماعی ، شغلی سازش نمایند و عده ای بر عکس به علت داشتن هوش سرشار و فعالیتهای ذهنی عالی توسط افراد عادی درک نمی شوند و در نتیجه مسائل و مشکلاتی در سازش آنها با محیط پیش می آید مشکلات کودکان استثنایی.

دسته دوم را افرادی تشکیل می دهند که دچار اختلالات شخصیتی ، آشفتگیهای عاطفی و اخلاقی هستند و به همین علت قادر به سازگاری با محیط خود نیستنددر این دسته فعالیتهای ذهنی در حد طبیعی یا حتی ممکن است بیشتر از حد طبیعی باشد .

گروه سوم افرادی هستند که به علت اختلالات و نقایص حسی و حرکتی یا اختلالات عملی رشد از سازگاری عادی با محیط محروم هستنددر طبقه بندی فوق باید به شدت و اهمیت علائم و نوع اختلال رفتاری توجه کرد .


سلامت در زندگی اختلالات ,کودکان ,دارند ,ذهنی ,دسته ,نوجوانان ,قرار دارند ,اختلالات عملی ,فعالیتهای ذهنی ,     کودکان ,طبقه بندی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود رایگان دینی افبا-عربی ازاده و کتاب های گاج نقره ای گاج-دانلود رایگان جزوات و فیلم های اموزشی کنکوری پایگاه علمی و فرهنگی وآموزشی بیداری اندیشه رسانه شهر جدید پرند خرید اینترنتی اموزش زبان های برنامه نویسی پایگاه علمی فرهنگی تلسمیک تازه ها بیا تو دم در بده